Solutionare litigii

Temeiul juridic pentru instituirea platformei de soluționare online a litigiilor este Regulamentul privind soluționarea online a litigiilor în materie de consum, care descrie principalele funcții ale platformei, precum și etapele prin care trece o reclamație transmisă prin intermediul acesteia. Regulamentul se bazează pe Directiva privind soluționarea alternativă a litigiilor în materie de consum, care vizează garantarea accesului consumatorilor la mecanisme alternative de soluționare a litigiilor contractuale cu comercianții.

Accesul la modalitățile de soluționare alternativă a litigiilor trebuie asigurat indiferent de natura bunurilor sau serviciilor achiziționate, de mediul în care s-a desfășurat achiziția (online sau offline) și de țara din UE în care își are sediul comerciantul (țara consumatorului sau o altă țară).

Statele membre stabilesc liste naționale cu organismele care furnizează proceduri de soluționare alternativă a litigiilor (entitățile SAL). Toate entitățile de soluționare alternativă a litigiilor de pe listele respective trebuie să respecte anumite cerințe obligatorii de calitate prevăzute de legislația UE.

În Romania, punctul de contact SOL va fi operational cel mai probabil începând cu luna martie în cadrul Centrului European al Consumatorilor din România.